ישראל, ואת זה לא צריך לספר לכם, היא מדינה חמה במיוחד. עבור הנהג הישראלי הממוצע, נסיעה בכבישיה לא יכולה להיעשות ללא מיזוג אוויר. אלא שבמקרים לא מבוטלים, בהם מועברים במשאית פריטים הזקוקים לטמפרטורה נמוכה במיוחד, ברור שנדרש פתרון קירור משמעותי עוד יותר. כאן בדיוק הנושא של הובלה בקירור נכנס לתמונה.
קווים לדמותן של הובלות בקירור
הובלות בקירור, מעצם היותן כאלה, נעשות במשאיות ייעודיות, הכוללות בתוכן מערכות קירור מתקדמות, אשר צריכות לפעול כל העת. כמו כן, דגש חייב להוית מושם על אפשרויות שונות לויסות הטמפרטורה בתוך המשאית, כמו גם על הפרדה מוחלטת בין פנים המשאית למזג האוויר שמחוצה לה.
בהתאם לתקנות הנהוגות בישראל, ארגז הקיבול צריך להיות מוכן מחומר שאינו מזיק לבריאותו של האדם ושאינו מחליד, ונדרש שניקויו שיהיה באופן הפשוט ביותר. המשאית צריכה לכלול בתוכה מד טמפרטורה, ואמצעי בקרה מסוגים שונים. מכל אלה, נובע שלא כל משאית יכולה לשמש להובלת פריטים בקירור, והיא חייבת להחזיק ברישיון מלא, מטעם הגורמים הרלוונטיים, לצורך כך.
דגשים להובלת מזון
בדרך כלל, כשמדברים על הובלות בקירור, שני סוגים עיקריים של פריטים נכנסים לתמונה, לשניהם חשיבות מכרעת. הסוג הראשון הוא מוצרי מזון, שחייבים להיות מועברים בטמפרטורה נמוכה – אחרת, קיימת סבירות גדולה לכך שהם יתקלקלו, ויהוו סכנה בריאותית רצינית לכל מי שצורך אותם.
כדי להיכנס מעט יותר לעובי הקורה, לכל סוג של מוצרי מזון יש טמפרטורות המתאימות לו, כמו גם תקנות אותן נדרש למלא. תנאים אלה נכללים, בין השאר, תחת תקנות רישוי עסקים (תנאים תברואתיים להובלת בשר, דגים, עופות ומוצריהם), מטעם משרד הבריאות. כך, למשל, בשר טרי מפורק צריך להיות מועבר כשהוא עטוף בתוך צידנית, בטמפרטורה של חמש מעלות צלזיוס. דגים קפואים, לעומת זאת, זקוקים לטמפרטורה של 18- מעלות. על אותו עיקרון, כמובן, ניתן למצוא תקנות להעברתם של מוצרי חלב, כמו גם פירות וירקות.
ומה בנוגע להובלת תרופות?
הסוג השני הנפוץ של הובלות בקירור מקבל חשיבות מכרעת לא פחות: תרופות מסוגים שונים, הזקוקות לעיתים לטמפרטורה נמוכה עוד יותר. גם כאן, תהיה התייחסות שונה לכל סוג של תרופה או חומר רפואי. כשהתרופות לא מועברות על פי הכללים, שימוש בהן מהווה סכנה בריאותית לכל אדם העושה זאת. היו ידועים בעולם מקרים שתרחישים מסוג זה, שנראים בדיוניים, התרחשו הלכה למעשה.
מי זקוק להובלה בקירור?
הובלה בקירור, חשוב להדגיש, אינה נחלתו של הצרכן הישראלי הממוצע, אך עדיין היא נחשבת לנפוצה מאד במצבים מגוונים. גופים שונים בתחום המזון והתרופות הם אלה שחולשים על המשימה לרוב: בין אם המדובר הוא בגופים המייצרים את הפריטים האלה, בין אם המדובר במשווקים לרשתות המוכרות אותם ובין אם בספקים של מסעדות או חברות קייטרינג. גם מפיצים פרטיים, בעיקר אלה המספקים שירותים שונים ללקוחות פרטיים, מחויבים לעשות זאת באמצעות משאיות ייעודיות לכך.
ואגב, אין הכוונה בכך היא שכל גוף שכזה צריך להוציא את הסכום המכובד על רכישת משאית מצוידת מהסוג הזה. יש לא מעט חברות הובלה המציעות שירותי הובלה בקירור, בהן ניתן לעשות שימוש בעת הצורך. אפשרות אחרת, הנכנסת לתמונה במקרים מסוימים, היא להשכיר משאית קירור. בשני המצבים, חשוב לוודא שלאדם המוביל יש את הרישויים לעשות כן.